Vanaf 1 september bedraagt voor elektriciteit het toepasselijke btw-tarief terug 21%. Daartoe werd op 31 augustus 2015 een koninklijk besluit gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.
Gelet op de wijze van factureren in de elektriciteitssector, met name periodieke afrekeningen, is een btw-verhoging nooit evident. Daarom zal de fiscus weldra een FAQ publiceren voor de particuliere gebruikers. Daarnaast publiceerde de fiscus ook een beslissing voor de elektriciteitsleveranciers met overgangsmaatregelen die de in de sector gebruikelijke facturering van tussentijdse voorschotten praktisch moet houden.
KB van 23 augustus 2015, B.S. 31 augustus 2015
Fisconetplus, beslissing nr. E.T. 128.691 van 31 augustus 2015
In een nieuwe beslissing wijzigt de btw-administratie haar standpunt met betrekking tot de btw-regeling van toepassing op toegekende commissies voor het afsluiten van weddenschappen.
Tot nu toe stelde de fiscus steeds dat weddenschapskantoren voor het aangaan van weddenschappen, handelden in naam en voor rekening van de organisator van de weddenschappen. Bijgevolg dienden deze kantoren btw af te dragen op de commissies die hen werden toegekend door de organisatoren.
Nu stelt de fiscus echter dat in principe het weddenschapskantoor (F2 vergunninghouder) in eigen naam handelt maar voor rekening van de organisator (F1 vergunninghouder), en dus optreedt als commissionair. Hierdoor wordt het kantoor geacht zelf de weddenschapsdienst te hebben verricht en zijn de hiervoor toegekende commissies van btw vrijgesteld door artikel 44, § 3, 13° Wbtw.
Deze beslissing heeft onder meer tot gevolg dat uitbaters van krantenwinkels (en andere tussenpersonen) die ook weddenschappen aanbieden die door een derde georganiseerd worden, geen btw meer verschuldigd zijn over de door hen in dit kader ontvangen commissies.
De beslissing zelf gaat niet verder in op de gevolgen van dit nieuw standpunt, zoals:
wat met de btw die in het verleden toch werd afgedragen over deze commissies (ongeacht of er gebruik werd gemaakt van de regeling self-billing met verlegging van heffing – systeem waarbij de organisator zelf de verschuldigde btw aan de Staat betaalt en enkel het nettobedrag aan de krantenwinkel doorstort);
ontstaan van gemengde btw-plicht in hoofde van de krantenwinkels die nu deels door artikel 44 Wbtw vrijgestelde omzet realiseren;
mogelijke herzieningen met betrekking tot in het verleden afgetrokken btw.
Dit gewijzigde administratieve standpunt zal dus voor de betrokken btw-plichtigen zeer belangrijke gevolgen hebben.
Fisconetplus, beslissing nr. E.T. 127.279 van 13 juli 2015
Volgens het huidige akkoord zou vanaf 1 januari 2016 de btw-vrijstelling voor medische diensten op het gebied van esthetische chirurgie en behandeling geschrapt worden. Maar volgens het kabinet van minister Van Overtveldt blijkt nu dat de technische uitwerking niet evident is en dat het zeer moeilijk is de btw-heffing in de medische sector te beperken tot louter esthetische ingrepen. Er zal nu verder overleg gepleegd worden met de sector en alle opties zullen bekeken worden.
Voorlopig zal er dus geen btw-heffing worden ingevoerd op plastische chirurgie. Definitief is de maatregel nog niet afgevoerd, maar dat hij binnen afzienbare tijd toch nog zal worden ingevoerd lijkt ons niet waarschijnlijk.
In principe moeten btw-plichtigen enkel de handelingen waarvoor de uitreiking van een factuur verplicht is, opnemen in de jaarlijkse klantenlisting.
Voor handelingen die vrijgesteld zijn van btw door artikel 44 Wbtw, zoals een reeks van financiële diensten, geldt deze factureringsverplichting niet. Bijgevolg dienen deze handelingen niet opgenomen te worden in de jaarlijkse klantenlisting.
De fiscus aanvaardt dat de door artikel 44 Wbtw vrijgestelde handelingen toch verder in de klantenlisting vermeld mogen worden.
Voor betalings- en ontvangstverrichtingen, met inbegrip van bemiddeling, maar de invordering van schuldvorderingen uitgezonderd, en waarvoor de dienstverrichter geopteerd heeft voor de belastingheffing, geldt dat deze evenmin moeten opgenomen worden in de jaarlijkse klantenlisting. Uiteraard mogen deze handelingen ook verder vermeld worden in de klantenlisting.
Fisconetplus, beslissing nr. E.T. 128.477, 15 juni 2015
In haar beslissing nr. E.T. 98.968 van 13 juni 2002 becommentarieert de fiscus de toepassing van het verlaagd tarief van 6% voor drukwerk. In deze beslissing wordt zonder meer vermeld dat ‘affiches’ als drukwerk worden beschouwd.
Drukwerk dat niet is bestemd voor lectuur in de eigenlijke zin van het woord en drukwerk dat bestemd is voor reclamedoeleinden zijn van het verlaagd tarief uitgesloten.
In een bijkomende beslissing verduidelijkt de fiscus nu welke affiches van het verlaagd tarief kunnen genieten: de affiches afgedrukt op gewoon papier en uitgegeven om te worden aangeplakt met het oog op de tijdelijke mededeling van een bericht aan het publiek, zoals inzonderheid:
affiches waarin campagne wordt gevoerd door instellingen of organisaties die geen winst beogen en die doeleinden van humanitaire, religieuze, levensbeschouwelijke, vaderlandslievende, staatsburgerlijke, filantropische, politieke, mutualistische, syndicale of patronale aard nastreven (bv.: affiches voor humanitaire acties);
notariële affiches;
affiches die een culturele, sociale, sportieve manifestatie of een folkloristische stoet of dergelijke aankondigen.
Affiches voor het maken van reclame voor manifestaties met handelsoogmerk zoals handelsbeurzen, -salons, markten enz., worden beschouwd als reclamedrukwerk dat onderworpen is aan het normale btw-tarief van 21%.
Evenmin kunnen posters gedrukt voor privégebruik, zoals versiering van een lokaal, en andere gelijkaardige reproducties (foto’s, oude reclame of tekeningen) van het verlaagd tarief genieten, ook al zou op de poster een tekst gedrukt zijn, zoals een gedachte, een spreuk, een tekstballon, enz.
Fisconetplus, beslissing nr. E.T. 127.539, 16 juni 2015
De administratie sluit zich via een recente beslissing aan bij rechtspraak van het Hof van Beroep in Antwerpen. Voor zover het verwijderen of buiten gebruik stellen (reiniging en opvulling met b.v. zand of beton) van een stookolietank gepaard gaat met omvangrijke onroerende werken die de omvorming, renovatie, rehabilitatie, verbetering, herstelling of het onderhoud van de betrokken woning tot voorwerp heeft, kan de verwijdering of buitengebruikstelling vanaf 8 april 2014 onder meer aan het verlaagd btw-tarief van 6% voor verbouwingen aan privéwoningen vallen. Het spreekt voor zich dat dan ook de overige voorwaarden voor de toepassing van het verlaagd tarief vervuld moeten zijn.
Ondernemingen die na 7 april 2014 toch 21% btw hebben aangerekend op voormelde verwijderingen of buitengebruikstellingen, kunnen overwegen de teveel aangegeven btw (15%) terug te vragen via hun periodieke btw-aangifte. Hoewel de beslissing hier niets over stelt, is het te verwachten dat de fiscus deze teruggaaf enkel zal toestaan indien de btw-plichtige kan aantonen dat hij de te veel in rekening gebrachte btw aan de klanten heeft terugbetaald (principe van de onrechtmatige verrijking). Wanneer de prijs echter inclusief btw werd overeengekomen, zou men kunnen argumenteren dat men de teruggaaf wel kan uitoefenen door het opmaken van en het uitreiken aan de klant van een verbeterend stuk voor hetzelfde totaalbedrag (inclusief btw) maar met een gewijzigde maatstaf van heffing en met het juiste btw-tarief (6%) en btw-bedrag.
Bovendien moet een onderneming die het verlaagd tarief van 6% toepast voor verbouwingen van privéwoningen in het bezit zijn van een attest uitgereikt door de afnemer waaruit blijkt dat zowel de voorwaarden met betrekking tot het gebruik (uitsluitend of hoofdzakelijk privébewoning) als de ouderdom (minstens vijf jaar oud – vanaf 2016 10 jaar volgens de plannen van de regering) vervuld zijn. Aangezien de fiscus op de verwijdering of buitengebruikstelling van een stookolietank het verlaagd tarief enkel aanvaardt voor zover die werken gepaard gaan met omvangrijke onroerende werken (verbouwing, omvorming, ….), lijkt het ons raadzaam dit mee door de afnemer op het attest te laten verklaren.
Geen verlaagd tarief
Het opsporen van lekken in en/of de keuring van ondergrondse stookolietanks is volgens de fiscus een controlewerkzaamheid die aan het normale tarief is onderworpen. Het verlaagd tarief kan hier worden toegepast indien:
deze prestatie voorafgaat aan de vervanging van de stookolietank;
deze prestatie in rekening wordt gebracht door de persoon die de vervanging verricht;
voor zover alle andere voorwaarden voor het betreffend verlaagd tarief vervuld zijn.
Saneringswerken van vervuilde grond waarop een woning is opgericht, zijn aan het normale tarief onderworpen aangezien dergelijke werken geen betrekking hebben op de eigenlijke woning.
Fisconetplus, beslissing nr. E.T. 104.683/2, 18 juni 2015
Ook dit jaar staat de fiscus toe dat ingevolge de zomervakantie bepaalde aangiften en opgaven later worden ingediend dan wettelijk voorzien.
Voor de btw-aangiften gelden de volgende indieningsdata:
maandaangifte voor de handelingen van juni 2015: in te dienen uiterlijk 10 augustus 2015
maandaangifte voor de handelingen van juli 2015: in te dienen uiterlijk 10 september 2015
kwartaalaangifte voor de handelingen van het 2de kwartaal 2015: in te dienen uiterlijk 10 augustus 2015
Voor de betalingen van de verschuldigde btw wordt geen uitstel verleend. In geval van laattijdige betaling worden nalatigheidsinteresten opgelegd. Deze worden echter van ambtswege kwijtgescholden onder bepaalde voorwaarden.
Voor de intracommunautaire listing gelden de volgende indieningsdata:
maandopgave voor de intracommunautaire handelingen van juni 2015: in te dienen uiterlijk 10 augustus 2015
maandopgave voor de intracommunautaire handelingen van juli 2015: in te dienen uiterlijk 10 september 2015
kwartaalopgave voor de intracommunautaire handelingen van het 2de kwartaal 2015: in te dienen uiterlijk 10 augustus 2015
De zomerfaciliteiten zijn niet van toepassing voor de indiening van de MOSS-aangifte (bijzondere regeling voor onder meer langs elektronische weg verrichte diensten) voor de handelingen van het 2de kwartaal 2015.
www.financiën.belgium.be, 19 juni 2015
Verenigingen wiens horeca-omzet voor minstens 10% bestaat uit maaltijden voor verbruik ter plaatse zijn in principe verplicht een GKS te gebruiken.
Indien deze inkomsten echter afkomstig zijn uit occasionele eetfestijnen en de vereniging geen andere horeca-activiteiten verricht, is zij ervan ontheven een GKS te gebruiken.
De minister bevestigt dat deze ontheffing niet van toepassing is voor een sportclub die een eetfestijn organiseert in de kantine (dit veronderstelt dus dat door de kantine er nog andere horeca-omzet wordt gerealiseerd).
Voorts wordt het eetfestijn zelf van de btw-plichtige sportclub vrijgesteld van btw als de opbrengsten aangewend worden als financiële steun voor de sportclub of voor een goed doel (artikel 44, § 2, 12° Wbtw). Het eetfestijn mag dan echter geen doel op zich zijn. Er kan dus geen sprake zijn van wekelijkse of maandelijkse activiteiten die concurrentieverstoring kunnen veroorzaken.
Kamercommissie Financiën, 2014-2015, COM 161, Vraag nr. 3617, S. Verherstraeten, 6 mei 2015
De minister bevestigt nogmaals dat zoals in het regeerakkoord is aangekondigd, de problematiek van btw-boetes herbekeken zal worden in het kader van een algemene hervorming van het systeem van de geldboeten op het stuk van de btw.
Vr. & Antw. Kamer, 2014-2015, 54-024, 11 mei 2015, Vraag nr. 216, V. Scourneau, 9 maart 2015
Artikel 44, § 2, 12° Wbtw stelt vrij van btw: de leveringen van goederen en de diensten, verricht in samenhang met werkzaamheden die ter verkrijging van financiële steun met betrekking tot in 1° tot 4°, 7° en 11° van dat artikel 44, § 2, genoemde handelingen zijn georganiseerd, door en uitsluitend ten bate van diegenen die deze handelingen verrichten.
De minister bevestigt dat deze vrijstelling ook van toepassing is voor de leveringen van goederen en diensten die worden verricht door een gemengde btw-plichtige, op voorwaarde dat die leveringen van goederen en diensten enkel worden verricht ter verkrijging van financiële steun voor de activiteit waarvoor de btw-plichtige één van voormelde vrijstellingen geniet.
Enkel handelingen die niet behoren tot de hoofdactiviteit(en) van de btw-plichtige kunnen de vrijstelling van artikel 44, § 2, 12° Wbtw genieten. Maken de handelingen deel uit van een doorlopende of een regelmatig terugkerende (bijvoorbeeld wekelijkse of maandelijkse) activiteit die concurrentieverstorend is ten aanzien van handelaars of dienstverrichters uit de betreffende sector, dan kunnen zij deze vrijstelling niet genieten. Wanneer dergelijke activiteit eenmaal per jaar wordt georganiseerd, dan is de vrijstelling in principe wel van toepassing.
Vr. & Antw. Kamer, 2014-2015, 54-024, 11 mei 2015, vraag nr. 84, N. Muylle, 18 december 2014
De btw-richtlijn staat lidstaten toe een verlaag btw-tarief te hanteren voor de levering van boeken, tijdschriften en kranten.
Aangezien een elektronisch tijdschrift stoelt op een niet-materiële drager en de levering ervan voor de btw als een dienst wordt beschouwd, kan voormeld verlaagd tarief niet toegepast worden. Bovendien mag het verlaagde btw-tarief niet toegepast worden op langs elektronische weg verrichte diensten.
Digitale tijdschriften moeten bijgevolg belast worden tegen het standaardtarief.
Kamercommissie Financiën, 2014-2015, COM074, Vraag nr. 1188, C. Cassart-Mailleux, 28 januari 2015
Btw-plichtigen die door omstandigheden niet aan de verplichting hun btw-schulden te betalen kunnen voldoen mogen altijd uitstel van betaling vragen via een gemotiveerd verzoek aan de bevoegde ontvanger. Het blijft een gunst die in uitzonderlijke gevallen wordt toegestaan. Elk dossier wordt individueel onderzocht en er wordt rekening gehouden met alle feitelijke omstandigheden.
Volgens de minister werden er recentelijk geen strengere richtlijnen ter zake uitgevaardigd.
Kamercommissie Financiën, 2014-2015, COM074, Vraag nr. 1753, C. Van Cauter, 28 januari 2015