Fiscus verduidelijkt btw-vrijstelling voor inboedel en voertuigen van ambtenaren van de VN

Ambtenaren van de Verenigde Naties hebben het recht om hun huisraad vrij van rechten in te voeren, de eerste maal dat zij hun post aanvaarden in het betreffende land (Algemeen Verdrag van 13.02.1946 nopens de voorrechten en immuniteiten van de Verenigde Naties).
Een aanvullend protocol voegt voorrechten toe ten gunste van ambtenaren van elk orgaan, hierna ‘Bureau’ genoemd, dat afhangt ofwel van de Verenigde Naties, ofwel van een orgaan dat integraal deel uitmaakt van deze Organisatie, maar niet ten gunste van de ambtenaren van de gespecialiseerde instellingen van de Verenigde Naties.
Ambtenaren van het Bureau hebben dus het recht om tijdens een periode van twaalf maanden volgend op het tijdstip waarop zij voor de eerste maal hun functie in België hebben opgenomen, meubelen, huisraad en een persoonlijk voertuig vrij van douanerechten en btw in te voeren of aan te kopen.
Nu voormeld aanvullend protocol is bekrachtigd en gepubliceerd (B.S. 09.09.2019), kan de vrijstelling bij eerste installatie worden toegepast ten voordele van de ambtenaren zonder diplomatiek statuut. Dit protocol werd echter reeds ondertekend op 11.07.2012. Dus kunnen de voor de vrijstelling in aanmerking komende ambtenaren (ingeschreven bij de Directie van het Protocol van de FOD Buitenlandse Zaken) de door hen betaalde btw op handelingen gesteld tussen 11.07.2012 en 09.09.2019 alsnog recupereren. Zij hebben hiervoor drie jaar tijd te rekenen vanaf 09.09.2019, de datum van de publicatie van de bekrachtigingswet in het Belgische Staatsblad.
Voor de btw-vrijstelling is de afgifte vereist van een certificaat van vrijstelling van btw en/of accijnzen aan de leverancier van de goederen. Dit document moet steeds voorafgaandelijk gevalideerd worden door de administratie. Deze vrijstelling voor persoonlijk gebruik is enkel voorzien voor de levering van goederen en niet voor diensten.

Fisconetplus, circulaire nr. 131, 12 december 2019

Nieuwe Incoterms 2020: met welke wijzigingen moet u rekening houden?

De International Chamber of Commerce publiceerde op 10 september 2019 de nieuwe Incoterms 2020. Het is belangrijk dat u de concrete gevolgen van deze wijzigingen goed kent. Op die manier vermijdt u onaangename verrassingen en dure boetes bij internationale handelstransacties.

1. Situering
De Incoterms (International Commercial Terms) zijn wereldwijd aanvaarde standaarden die de wederzijdse verplichtingen vastleggen van de koper en verkoper bij nationale en internationale leveringen van goederen. Ze leggen de spelregels vast op het vlak van verantwoordelijkheden, kosten en risico van leveringen, douaneverplichtingen en btw-aspecten. De Incoterms zorgen er dus ook voor dat het risico op een juridische uitputtingsslag tussen koper en verkoper verkleint bij een eventueel dispuut.
De eerste Incoterms dateren van 1936. Sindsdien worden ze regelmatig aangepast op maat van de voortdurend wijzigende internationale handelskoop, zoals bijvoorbeeld op het vlak van vervoer, elektronische documentatie en facturatie.
In 1980 vond een grote aanpassing plaats die rekening hield met de opkomst van multimodaal vervoer. Sindsdien worden de Incoterms elke tien jaar geactualiseerd. Op 1 januari 2020 is het opnieuw zover.

2. Met welke wijzigingen moet u rekening houden?
Alle Incoterms (elf in totaal) blijven bestaan. Ze wijzigen niet fundamenteel, maar ondergaan enkele kleinere juridisch-technische wijzigingen die zeer nuttig zijn. Dit zijn de belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de vorige versie:

De Incoterm Delivered at Terminal (DAT) wijzigt in Delivered at Place Unloaded (DPU). De toepassing ervan is niet langer beperkt tot levering in een terminal, maar kan voortaan op om het even welke plaats.
De beperkte verzekeringsdekking onder CIP (Carriage and Insurance Paid to) wordt uitgebreid. De verzekeringsverplichting onder CIF (Carriage Insurance and Freight, voorbehouden voor maritiem transport) blijft ongewijzigd.
FCA (Free Carrier) wordt voortaan beter geschikt voor maritiem transport: partijen kunnen ook overeenkomen dat de bill of lading wordt uitgereikt aan de verkoper, zodat niet altijd FOB (Free On Board) gebruikt moet worden.
Met de Incoterms 2020 kunnen partijen met eigen vervoermiddelen het vervoer van de goederen regelen bij Free Carrier (FCA), Delivery at Place (DAP), Delivery at Place Unloaded (DPU) en Delivered Duty Paid (DDP).
Met de Incoterms 2020 worden extra voorschriften en verduidelijkingen voorzien in het kader van transportveiligheid, kostenverdeling en transport met eigen vervoersmiddelen.

De aangepaste Incoterms worden vanaf 1 januari 2020 de nieuwe standaard in nationale en internationale handelstransacties.

3. Het belang van de correcte Incoterm
Als onderneming is het cruciaal dat u op de hoogte bent van alle wijzigingen en de gevolgen voor de dagelijkse praktijk. Het gebeurt immers regelmatig dat een verkoper met een Delivery Duty Paid (DDP)-overeenkomst zich tegenover zijn koper engageert om alle verplichtingen – inclusief het betalen alle rechten – op zich te nemen tot op de eindbestemming.
Wanneer vervolgens blijkt dat een buitenlandse onderneming in het betrokken land geen goederen mag invoeren, dan kan de verkoper zijn belofte niet waarmaken, waarna de bal aan het rollen gaat. Zich vooraf goed informeren en anticiperen op mogelijke scenario’s is dus onontbeerlijk.

Dan toch geen elektronische indiening 604A, 604B en 604C vanaf 01.01.2020

Het KB van 28 juni 2019 voorziet vanaf 1 januari 2020 in een verplichte elektronische indiening van de aangiften van aanvang, wijziging en stopzetting van de btw-activiteit (behalve voor zij die niet over de nodige geïnformatiseerde middelen beschikken om aan deze verplichting te voldoen). In het verslag aan de Koning bij dat KB stelde de fiscus dat de daarvoor bestemde elektronische toepassing klaar zou zijn tegen 1 januari 2020.
Maar in zijn circulaire nr. 129 (dd. 12.12.2019) laat de fiscus nu weten toch niet op tijd klaar te zullen zijn met die elektronische toepassing. De indiening op papier van de formulieren 604A, 604B en 604C blijft de regel zolang die nieuwe elektronische toepassing niet beschikbaar zal zijn (tenzij men hiervoor beroep doet op een ondernemingsloket).
Fisconetplus, circulaire nr. 129, 12 december 2019

Fiscus bespreekt aanpassingen aan diverse KB’s

Met zijn KB van 28 juni 2019 (B.S. dd. 12.07.2019) voerde de fiscus diverse aanpassingen door aan verschillende uitvoeringsbepalingen. De fiscus bespreekt deze aanpassingen in zijn circulaire nr. 129 dd. 12.12.2019.

1. Aangifte aanvang, wijziging of stopzetting btw-activiteit
Btw-plichtigen moeten de fiscus op de hoogte brengen van de aanvang, een wijziging of de stopzetting van hun btw-activiteit(en). Daarvoor moeten respectievelijk de formulieren 604A, 604B en 604C gebruikt worden.
De wet van 29 november 2017 (B.S. dd. 06.12.2017) voerde de mogelijkheid in om via een koninklijk besluit te voorzien dat deze formulieren elektronisch ingediend kunnen of moeten worden. Het KB van 28 juni 2019 wijzigt artikel 6 van het KB nr. 10 waarin vanaf 1 januari 2020 in een verplichte elektronische indiening ervan is voorzien (behalve voor zij die niet over de nodige geïnformatiseerde middelen beschikken om aan deze verplichting te voldoen). In het verslag aan de Koning bij dat KB van 28 juni 2019 stelde de fiscus dat de daarvoor bestemde elektronische toepassing klaar zou zijn tegen 1 januari 2020, de datum waarop die gewijzigde bepaling in werking treedt.
De fiscus laat nu in zijn circulaire weten toch niet op tijd klaar te zullen zijn met die elektronische toepassing. De indiening op papier van de formulieren 604A, 604B en 604C blijft de regel zolang die nieuwe elektronische toepassing niet beschikbaar zal zijn (tenzij men hiervoor beroep doet op een ondernemingsloket).

2. Kleine onderneming – nihillisting – meedelen jaaromzet
De Programmawet van 1 juli 2016 (B.S. dd. 04.07.2014) schafte de verplichting af voor vrijgestelde kleine ondernemingen om de jaarlijkse klantenlisting in te dienen als dit een nihillisting is. Dat is het geval als op de klantenlisting geen afnemers vermeld moeten worden omdat:

ze geen Belgisch btw-nummer hebben;
of indien wel, de jaarlijkse omzet met die klant niet meer bedraagt dan €250.

Het KB van 28 juni 2019 past artikel 4 van het KB nr. 19 aan, in het bijzonder de bepaling dat vrijgestelde kleine ondernemingen verplicht zijn om hun jaarlijkse omzet aan de fiscus mee te delen. Vrijgestelde kleine ondernemingen die geen jaarlijkse klantenlisting moeten indienen, zijn hier niet meer toe gehouden (de wet wordt dus aangepast aan de praktijksituatie van de laatste jaren).

3. Vignet 904
De bepalingen in KB nr. 47 voorzagen dat op elke aanvraag tot inschrijving van een voertuig in België, desgevallend tijdelijk, verklaringen moesten worden aangebracht die bevestigden dat voor het voertuig alle benodigde btw-formaliteiten werden vervuld (communautair karakter van het voertuig, voldoening van de btw, eventuele uitzondering, enz.). Hierdoor moest in feite de verkoper op de aanvraag tot inschrijving zorgen voor:

een vignet 705 (al dan niet via de douanediensten) om het communautaire karakter van het voertuig aan te tonen;
een vignet 904 als verklaring dat aan de btw-verplichtingen met betrekking tot het vervoermiddel is voldaan.

De DIV bezorgt de btw-administratie informatie over de effectieve inschrijving van deze voertuigen. Daardoor kan de fiscus voor elke btw-plichtige een specifieke, gerichte controle uitoefenen op de voldoening van de btw op de levering ervan of op de correcte toepassing van de btw-vrijstelling (in de gevallen waar de btw niet via de douane op voorhand moet worden betaald).
De correcte toepassing van de btw-regels wordt dus verzekerd door de controles die worden uitgevoerd door de douanediensten ter gelegenheid van de afgifte van de vignetten 705, door de inlichtingen die worden verstrekt door de DIV of nog door de mogelijkheid om gerichte sectoriele controles te laten uitvoeren.
Het is volgens de fiscus dan ook niet langer opportuun om de verplichting tot het uitreiken van het vignet 904 in stand te houden. Door de afschaffing van KB nr. 47 verdwijnt dus de verplichting tot uitreiking van het vignet 904.

4. Maandelijkse teruggaaf
Btw-plichtigen, met uitzonderingen van de buitenlandse btw-plichtigen die in België voor de btw zijn geïdentificeerd via een vooraf erkend persoon (globaal aansprakelijke vertegenwoordiger), die hun periodieke btw-aangifte maandelijks indienen, kunnen een vergunning vragen om hun btw-tegoeden die uit die periodieke btw-aangiften blijken, maandelijks terugbetaald te krijgen.
Hiertoe moeten de volgende voorwaarden vervuld zijn:

het btw-tegoed na het indienen van de maandaangifte bedraagt minstens 245 euro;
tijdens het verstreken kalenderjaar bedroeg het btw-overschot het voordeel van de btw-plichtige minstens 12.000 euro;
tijdens het verstreken kalenderjaar realiseerde de btw-plichtige minstens 30% van zijn omzet uit handelingen die in specifieke lijst zijn opgenomen, zoals onder meer vrijgestelde intracommunautaire leveringen, handelingen vrijgesteld wegens uitvoer, werk in onroerende staat in België waarvoor de btw naar de afnemer wordt verlegd en diensten onderworpen aan het verlaagd btw-tarief van 6% voor de onroerende sector;
alle btw-aangiften met betrekking tot de handelingen van het lopende jaar moeten ingediend zijn uiterlijk de twintigste van de maand na de maand op het einde waarvan het door de Staat verschuldigde bedrag blijkt.

Op 1 januari 2016 voerde de fiscus een verlaagd tarief van 6% in voor gebouwen bestemd voor onderwijs en leerlingenbegeleiding. Die handelingen tellen nu ook mee als omzet voor de berekening van voormelde 30%-drempel.
Ter info, in zijn circulaire nr. 128 dd. 11.12.2019, stelt de fiscus dat voor deze maandelijkse teruggaaf:

geen tolerantie wordt toegestaan op de indieningsdatum van de maandelijkse btw-aangifte, namelijk uiterlijk de 20ste van de maand volgend op de maand waarop de aangifte betrekking heeft;
de maandelijkse btw-aangifte waarvoor het tegoed wordt teruggevraagd elektronisch moet zijn ingediend.

5. Technische aanpassingen
Het KB van 28 juni 2019 voert ook nog enkele technische aanpassingen door met betrekking tot de juiste aanduiding van de bevoegde diensten van de administratie en de verwijzing naar de Europese regelgeving in de koninklijke besluiten nrs. 51 en 54.

Fisconetplus, circulaire nr. 129, 12 december 2019
 
 
 

Grondwettelijk Hof maakt brandhout van de btw-regels met betrekking tot esthetische ingrepen en paramedische beroepen

De wet van 26 december 2015 (B.S. dd. 30.12.2015) voerde met ingang van 1 januari 2016 voor de btw-vrijstelling voor paramedische beroepen de voorwaarde in dat het moet gaan om een erkend paramedisch beroep en beperkte die vrijstelling tot de behandelingen die opgenomen zijn in de RIZIV-nomenclatuur. Diezelfde wet zorgde er ook voor dat diensten die betrekking hebben op ingrepen en behandelingen met een esthetisch karakter vanaf diezelfde datum niet langer van btw zijn vrijgesteld, maar enkel als die diensten door artsen worden verricht. Zo bleven de door bv. tandartsen verrichte diensten met een esthetisch karakter vrijgesteld van btw.

1. Chiropraxie en osteopathie
Verschillende beroepsfederaties en beroepsbeoefenaars vroegen het Grondwettelijk Hof om deze wetswijziging te vernietigen. Dat hof vroeg raad bij het Europese Hof van Justitie dat onder meer oordeelde (C- 597/17 dd. 27.06.2019) dat de vrijstelling voor diensten van medische verzorging niet afhankelijk gesteld mag worden van de voorwaarde dat de zorgverleners tot een gereglementeerd beroep behoren. Dergelijke diensten moeten eveneens voor de vrijstelling in aanmerking komen als zij worden verstrekt door beoefenaars die niet tot een dergelijk beroep behoren, op voorwaarde dat zij over de noodzakelijke kwalificaties bezitten zodat het kwaliteitsniveau van hun verzorging voldoende hoog is om soortgelijk te zijn aan die van de leden van een gereglementeerd beroep. En dat is het geval wanneer zij een opleiding hebben gevolgd aan een door de betrokken lidstaat erkende onderwijsinstelling.
Op basis van die uitspraak beslist het Grondwettelijk Hof de aangevochten wetswijziging te vernietigen voor zover zij geen btw-vrijstelling verleent voor diensten van chiropraxie en osteopathie die worden verstrekt door andere beoefenaars van medische en paramedische beroepen dan artsen, kinesitherapeuten, vroedvrouwen, verpleegkundigen, zorgkundigen en andere erkende paramedische beroepen. Maar alleen als die andere beroepsbeoefenaars de noodzakelijke kwalificaties bezitten zodat hun handelingen inzake chiropraxie en/of osteopathie van een voldoende hoge kwaliteit zijn zodat ze soortgelijk zijn aan diezelfde behandelingen verstrekt door beoefenaars van een gereglementeerd medisch of paramedisch beroep.
Dus samengevat, als de chiropractor of osteopaat een daartoe door de overheid erkende opleiding heeft genoten, dan vallen zijn diensten van chiropraxie en/of osteopathie onder die btw-vrijstelling, net zoals wanneer die handelingen verricht zouden worden door een arts of kinesitherapeut.
Het Grondwettelijk Hof acht het wel nodig die vernietigde bepaling te handhaven voor alle belastbare feiten die hebben plaatsgevonden voor 1 oktober 2019. De vraag is of deze handhaving beperkt blijft tot de reeds betaalde btw voor de periode van 1 januari 2016 tot en met 30 september 2019, of dat de fiscus nog btw kan eisen voor handelingen die in die periode zijn verricht maar waarop geen btw werd afgedragen, zoals steeds werd aanbevolen door de beroepsfederaties. Als we de vergelijking maken met de vernietiging van de wetswijziging die kans- en geldspelen, andere dan loterijen, die langs elektronische weg worden verricht uit de btw-vrijstelling haalde, dan zouden we kunnen aannemen dat de fiscus geen btw kan vorderen als de in die periode verrichte handelingen van chiropraxie en osteopathie van btw werden vrijgesteld (Grondwettelijk Hof, rolnr. 6981, 08.11.2018).

2. Btw op ingrepen en behandelingen met een esthetisch karakter
Verder beslist het Grondwettelijk Hof dat de wetswijziging ten onrechte de btw-heffing op ingrepen en behandelingen met een esthetisch karakter beperkt tot die prestaties die door artsen worden verricht. Volgens het Hof moet de aangehaalde wetswijziging vernietigd worden voor zover ze dergelijke prestaties blijft vrijstellen van btw als ze worden verricht door tandartsen, vroedvrouwen, verpleegkundigen, zorgkundigen en paramedici.
Dat betekent dus dat bv. tandartsen btw moeten aanrekenen over de vergoeding die ze krijgen voor het bleken van tanden als dat enkel omwille van esthetische redenen wordt uitgevoerd. Ook hier stelt het Hof dat die vernietigde bepaling gehandhaafd moet blijven voor alle belastbare feiten die hebben plaatsgevonden voor 1 oktober 2019. Dus zal in ons voorbeeld de tandarts slechts btw verschuldigd zijn over dergelijke handelingen uitgevoerd na 30 september 2019. Maar van een fiscus die het beginsel van behoorlijk bestuur respecteert, mag men toch verwachten dat als hij al toepassing wil maken van deze uitspraak om inderdaad die btw-heffing te verplichten, hij een toekomstige datum van inwerkingtreding zal bekendmaken, en geen retroactieve.

3. Btw-vrijstelling esthetische ingrepen waarvoor terugbetaling RIZIV geldt
De wetswijziging die op 1 januari 2016 werd ingevoerd, beperkte de btw-heffing op ingrepen en behandelingen met een esthetisch karakter tot die welke niet zijn opgenomen in de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen inzake verplichte ziekte- en invaliditeitsverzekering, of als dat wel het geval is, ze niet in aanmerking komen voor tegemoetkoming overeenkomstig de reglementering betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen.
Maar ook deze bepaling wordt door het Grondwettelijk Hof vernietigd omdat de btw-richtlijn dat onderscheid op basis van een ‘terugbetalingscriterium’ niet toelaat.
Voor alle duidelijkheid, het is enkel de beperking van de btw-heffing tot ingrepen en behandelingen met een esthetisch karakter waarvoor er geen terugbetaling is voorzien, die wordt vernietigd. Dat betekent dat alle ingrepen en behandelingen met een esthetisch karakter van de btw-vrijstelling voor diensten van medische verzorging uitgesloten zijn, ook die waarvoor een terugbetaling is voorzien.
Het Hof stelt hier eveneens dat die vernietigde bepaling gehandhaafd moet blijven voor alle belastbare feiten die hebben plaatsgevonden voor 1 oktober 2019.

4. Andere
Het Grondwettelijk Hof vernietigt zelfs de btw-vrijstelling opgenomen in artikel 44, § 1 Wbtw in de mate dat die bepaling toch vrijstelling zou verlenen voor diensten die geen medische verzorging uitmaken.
Ook deze vernietigde bepaling moet gehandhaafd blijven voor alle belastbare feiten die hebben plaatsgevonden voor 1 oktober 2019.

5. Ziekenhuizen
Ook de wetswijziging aan artikel 44, § 2, 1° Wbtw (btw-vrijstelling voor de ziekenhuisverpleging en de medische verzorging door ziekenhuizen, psychiatrische inrichtingen, klinieken en dispensaria) wordt vernietigd in de mate dat die bepaling:

de handelingen die niet onontbeerlijk zijn voor de vrijgestelde medische verzorging, niet uitdrukkelijk van die vrijstelling uitsluit;
de ingrepen en behandelingen met een esthetisch karakter die worden verricht buiten ziekenhuizen, psychiatrische inrichtingen, klinieken en dispensaria, van de btw vrijstelt.

En ook hier blijft de vernietigde bepaling gehandhaafd voor alle belastbare feiten die hebben plaatsgevonden voor 1 oktober 2019.

6. Commentaar m.b.t. esthetische ingrepen
Omdat het Hof niet integraal de doorgevoerde wetswijzigingen heeft vernietigd, vallen in principe vanaf 1 oktober 2019 alle ingrepen en behandelingen met een esthetisch karakter niet langer onder de btw-vrijstelling voor medische prestaties, ziekenhuisverpleging en -verzorging.
Het is nu wachten op een reactie van de fiscus op deze uitspraak van het Grondwettelijk Hof. Zolang de wetgeving niet wordt bijgestuurd, zou de fiscus de btw-vrijstelling voor medische verzorging niet langer mogen weigeren aan beoefenaars van niet-erkende paramedische beroepen die wel een erkende opleiding hebben genoten en wiens handelingen op kwalitatief vlak geacht kunnen worden soortgelijk te zijn met dergelijke handelingen verricht door een beoefenaar van een erkend paramedisch beroep.
Anderzijds mag men toch hopen dat de fiscus in de gevallen waar de toepassing van die vrijstelling is vernietigd, en als hij die btw-heffing ook effectief wil afdwingen, eerst een toekomstige datum zal meedelen vanaf wanneer die handelingen effectief aan btw onderworpen moeten worden en geen retroactieve toepassing van die btw-heffing zal eisen.

Grondwettelijk Hof, rolnrs. 6429-6462-6464 en 6465, arrest 194/2019, 5 december 2019

Nieuwe regeling maandelijkse teruggaaf btw-tegoeden voor startende ondernemingen vanaf 1.1.2020

Met het KB van 29 augustus 2019 (B.S. dd. 05.09.2019) voerde de wetgever voor startende ondernemingen de mogelijkheid in om hun eventuele btw-tegoeden van minstens 245 euro maandelijks te kunnen terugkrijgen. De fiscus verduidelijkt de toepassingsvoorwaarden in de circulaire nr. 128 van 11 december 2019. Deze regeling kan worden toegepast vanaf 1 januari 2020, dus de eerste keer voor het btw-tegoed dat volgt na indiening van de maandaangifte over december 2019 (in te dienen uiterlijk op 20 januari 2020).
Tegelijkertijd stelt de fiscus 2 bijkomende voorwaarden voor de maandelijkse teruggaaf aan andere btw-plichtigen die over een vergunning ‘maandelijkse teruggaaf’ beschikken.
 
1. Startende onderneming
De starters die van deze regeling gebruik kunnen maken zijn:

Nieuwe btw-plichtigen die nog nooit voor de btw werden geïdentificeerd;
Btw-plichtigen die minstens drie maanden na de stopzetting van hun vorige activiteit een andere activiteit aanvangen – de fiscus kijkt hiervoor naar de respectievelijke data waarop de aangifte van stopzetting en de aangifte van aanvang van btw-activiteit werden ingediend;
Vrijgestelde kleine ondernemingen die binnen de eerste 24 maanden van hun activiteit overgaan naar de normale btw-regeling;
Nieuwe btw-eenheden (ongeacht de datum waarop de leden individueel ooit werden geïdentificeerd voor btw).

Btw-tegoeden op een ‘globaal’ btw-nummer (waarop iemand tal van buitenlandse btw-plichtigen kan vertegenwoordigen voor btw) komen niet in aanmerking voor deze nieuwe regeling voor starters.

2. Periode waarop het btw-tegoed betrekking heeft
Voor de nieuwe regeling van maandelijkse teruggaaf aan starters komen enkel de btw-tegoeden in aanmerking die betrekking hebben op een aangiftetijdvak dat valt binnen de 24 maanden die volgen op de datum van aanvang van de economische activiteit zoals die is vermeld in de aangifte van aanvang van de activiteit. Dus als die datum bv. 13 december 2019 is, dan geldt deze bijzondere regeling voor de teruggaaf van de btw-tegoeden die voortkomen uit de btw-aangiften tot en met de maand december 2021 (in te dienen tegen 20 januari 2022).
Btw-tegoeden met betrekking tot de periodes daarna zullen op kwartaalbasis voor teruggaaf in aanmerking komen, tenzij de btw-plichtige de vergunning verkrijgt tot maandelijkse teruggaaf zoals bedoeld onder nr. 9 hierna.

3.Aangifteregime
Het spreekt voor zich dat de startende btw-plichtigen die deze maandelijkse teruggaafregeling willen genieten, maandelijkse btw-aangiften zullen moeten indienen.

4. Minimumbedrag
Btw-tegoeden van minder dan 245 euro worden niet terugbetaald maar overgedragen naar de volgende aangifteperiode.

5. Indieningsdatum btw-aangifte
De fiscus wil van deze maandelijkse teruggaaf blijkbaar gebruik maken om starters er toe aan te zetten hun btw-verplichtingen nauwgezet na te leven. Daarom zullen onder deze regeling de btw-tegoeden slechts maandelijks terugbetaald worden als de btw-aangifte waaruit het tegoed volgt is ingediend binnen de wettelijke termijn, dus ten laatste de 20ste van de maand volgend op de maand waarop ze betrekking heeft. De fiscus staat hierop geen enkele tolerantie toe, zelfs niet in de vakantieperiode (geen zomerregeling).

6. Indieningswijze btw-aangifte
De bijzondere maandelijkse teruggaaf voor starters is enkel van toepassing als de maandelijkse btw-aangifte elektronisch wordt ingediend, en dus niet voor btw-plichtigen die op papier indienen omdat ze bv. een vrijstelling van indieningsplicht langs elektronische weg hebben gekregen.

7. Aanvraag btw-tegoed
De btw-plichtige starter die het maandelijkse btw-tegoed terugbetaald wil krijgen, zal net zoals alle andere btw-plichtigen het vakje ‘Vraag om teruggave’ in zijn maandaangifte moeten aankruisen.

8. Intrekking bijzondere teruggaafregeling
De fiscus kan de starter zijn recht op maandelijkse teruggave van btw-tegoeden weigeren als:

de btw-plichtige niet langer aan voormelde voorwaarden voldoet;
een teruggave werd verkregen op basis van een onjuiste btw-aangifte;
er ernstige vermoedens of bewijzen zijn dat de betrokken aangifte of de voorgaande aangiften onjuiste gegevens bevatten die wijzen op een btw-schuld.

9. Niet-starters
Niet-starters kunnen als zij aan alle daartoe gestelde voorwaarden voldoen, een vergunning bekomen om hun btw-tegoeden ook maandelijks terugbetaald te krijgen. Het gaat hier dan om btw-plichtigen die zich door de aard van hun activiteiten in een vorm van ‘permanente’ toestand van btw-tegoed bevinden (omzet voor minstens 30% uit specifiek omschreven handelingen, zoals vrijstellingen wegens uitvoer of IC-leveringen, verlaagd tarief in de bouwsector, enzovoort,  en tijdens het voorbije jaar een btw-tegoed van minstens 12.000 euro opgebouwd).
Ook hier stelt de fiscus nu de voorwaarden, net zoals bij de starters, dat deze btw-plichtigen hun btw-tegoed enkel maandelijks kunnen terugkrijgen als:

hun btw-aangifte waaruit het tegoed volgt is ingediend binnen de wettelijke termijn, dus ten laatste de 20ste van de maand volgend op de maand waarop ze betrekking heeft. De fiscus staat hierop geen enkele tolerantie toe, zelfs niet in de vakantieperiode (geen zomerregeling);
de maandelijkse btw-aangifte waarvoor het tegoed wordt teruggevraagd elektronisch is ingediend.

Die voorwaarden zijn van toepassing vanaf de maandaangifte over de maand december 2019 (in te dienen tegen 20 januari 2020).

Fisconetplus, circulaire nr. 128, 11 december 2019

GKS moet aangepast worden aan afrondingsregels cashbetalingen

Vanaf 1 december 2019 zijn onderneming verplicht om de cash-betalingen van consumenten af te ronden naar het dichtstbijzijnde veelvoud van vijf cent. Dus als er bv. op het kasticket een te betalen bedrag van 48,73 euro is vermeld, dan zal de consument die contant betaalt 48,75 euro moeten betalen. De fiscus lichtte de gevolgen op het vlak van btw van deze afrondingsregels toe in zijn circulaire nr. 123 dd. 27.11.2019. In een afzonderlijke circulaire gaat hij dieper in op de gevolgen voor het geregistreerd kassasysteem (GKS).

1. Afrondingen van alle betalingen
Voormelde afrondingsverplichting geldt enkel voor betalingen in speciën. Maar een onderneming kan er ook voor kiezen om al haar ontvangen betalingen af te ronden. Daarom moet die specifieke mogelijkheid ook voorzien worden in het GKS. De fiscus merkt bovendien op dat de keuze voor afrondingen van andere betalingen dan in speciën, gemaakt wordt voor het geheel van die andere betalingen, en niet per handeling. Deze regels gelden niet voor maaltijd- of ecocheques en waardebonnen.

2. Bonnen, cheques, enz.
Betalingen met maaltijd- of ecocheques en waardebonnen moeten altijd als eerste behandeld worden. De afronding bij een cahsbetaling gebeurt dus nadat eerst voormelde betaalmiddelen op het totaal zijn toegerekend.
Dus moeten in het GKS minstens de volgende betaalmedia voorzien zijn:

‘MAALTIJDCHEQUE’ waarmee een betaling NOOIT mag afgerond worden;
‘WAARDEBON’, waarmee een betaling NOOIT mag afgerond worden;
‘CASH’, waarmee een betaling ALTIJD wordt afgerond;
‘ELEKTRONISCH’, waarmee een betaling KAN worden afgerond (keuze uitbater).

Cheques en bonnen mogen als betaalmiddel op één lijn (toets) gecombineerd worden, cash mag slechts op één lijn voorkomen en elektronische betalingen mogen gespreid worden over verschillende lijnen naargelang de soort van elektronische betaling (Maestro, VISA, …).

3. Wijze van afrondingen
De circulaire bevat verder bij wijze van voorbeeld de technische regels die gevolgd moeten worden voor het afronden van betalingen in verschillende situaties:

één tafel, één persoon, één btw-kasticket;
één tafel, 10 personen, 10 btw-kastickets;
één tafel, 10 personen, 1 btw-kasticket;

 
4. Btw-kasticket
In de technische circulaire over het GKS (nr. 33 dd. 08.11.2016) wordt bij de eisen voor het btw-kasticket en het vereenvoudigd btw-kasticket bijkomend voorzien in de volgende verplichte vermelding: het door de consument betaalde bedrag, opgesplitst per betaalmiddel en zo nodig afgerond, waarbij minimaal het onderscheid gemaakt moet worden tussen betaling in maaltijdcheques/waardebons, in speciën (CASH) en elektronische betaalmiddelen.

5. X- en  Z-rapporten
In de technische circulaire over het GKS (nr. 33 dd. 08.11.2016) wordt bij de eisen ten aanzien van de verplichte aanmaak van rapporten bijkomend voorzien in de volgende verplichte vermelding op het X-rapport en het Z-rapport: het totaalbedrag van de afrondingen bij betaling.

6. Inwerkingtreding
De software van geregistreerde kassystemen moet met een update aan deze nieuwe regels worden aangepast. De producent moet die update meedelen aan het GKS-team van de FOD Financiën. De update mag hij bij klanten-handelaars enkel installeren na goedkeuring van het GKS-team.
Nieuwe kassystemen die een erkenning als GKS willen krijgen (aangeboden na 27.11.2019) zullen aan de hiervoor vermelde afrondingsregels moeten voldoen.
 
Fisconetplus, circulaire nr. 124, 27 november 2019

Btw en afrondingsregels cashbetaling – ook nieuwe btw-bonnetjes nodig?

Vanaf 1 december 2019 zijn onderneming verplicht om de cash-betalingen van consumenten af te ronden naar het dichtstbijzijnde veelvoud van vijf cent. Dus als er bv. op het kasticket een te betalen bedrag van 48,73 euro is vermeld, dan zal de consument die contant betaalt 48,75 euro moeten betalen.

1. Maatstaf van heffing bij afgeronde betaling
Dergelijke afrondingen kunnen op het vak van btw een enorme administratieve last veroorzaken. De onderneming is de btw verschuldigd die begrepen is in het bedrag dat de klant betaalt. Dus zou de onderneming de btw die in het voorbeeld in 0,02 euro is begrepen, ook verschuldigd zijn. En als op het kasticket goederen zijn aangerekend die aan verschillende btw-tarieven onderworpen zijn, dan moet de btw uit die 0,02 euro volgens de regel van drie omgeslagen worden over de verschillende tarieven waarop het kasticket betrekking heeft.
Daarom aanvaardt de fiscus dat de onderneming de verschuldigde btw berekent op het totaal te betalen bedrag per btw-tariefgroep voorafgaand aan de afronding. Als de onderneming hiervan gebruik maakt, moet zij deze berekeningswijze systematisch voor alle te betalen afgeronde bedragen (naar boven of naar beneden) toepassen, en is deze keuze definitief.
 
2. De factuur
Als de onderneming voor de verkoop verplicht is een factuur uit te reiken, of als ze dit vrijwillig doet, en ze past voormelde tolerantie bij afronding van betalingen toe, dan moet de factuur het te betalen totaalbedrag voor afronding en het werkelijk betaalde afgeronde bedrag vermelden. In geval van een creditnota of debetnota, moet het terug te betalen totaalbedrag voor afronding en het terug te betalen totaalbedrag na afronding vermeld worden.

3. Kassaticket
Ook kassatickets moeten het te betalen totaalbedrag voor afronding en het werkelijk betaalde afgeronde bedrag vermelden. Dat geldt dus ook voor de kassatickets die onder één van de volgende regelingen vallen:

beslissing nr. E.T.103.018 dd. 27.06.2002 (bijgewerkt dd. 02.06.2003): kassatickets die digitaal worden bewaard en beveiligd in een kasregister waardoor geen afzonderlijk dagontvangstenboek gehouden moet worden;
beslissing nr. E.T.103.592 dd. 02.06.2003; kassatickets die het btw-bonnetje vervangen en waarbij de data op een beveiligde digitale wijze worden bewaard waardoor geen afzonderlijk dagontvangstenboek gehouden moet worden (deze regeling mag niet meer gebruikt worden voor het verschaffen van maaltijden voor verbruik ter plaatse en de daarbij geleverde dranken);
kassatickets uitgereikt door middel van een geregistreerd kassysteem (GKS);

4. Btw-bonnetje
Ook de uitgereikte btw-bonnetjes (rekeningen of ontvangstbewijzen) moeten het te betalen totaalbedrag voor afronding en het werkelijk betaalde afgeronde bedrag vermelden. Dat betekent dat de erkende drukkers hun model van btw-bonnetjes moeten aanpassen zodat er plaats is voorzien om beide bedragen te vermelden.
De fiscus staat toe dat ondernemingen hun voorraad oude bonnenboekjes mogen opgebruiken, maar ze moeten wel beide voormelde bedragen vermelden, hoewel daarvoor geen specifieke plaats op het btw-bonnetje is voorzien.

5. Commentaar
Gelet op het groot aantal controles dat de fiscus uitvoert op het correct naleven van tal van formele verplichtingen, en waarbij de minste overtreding onmiddellijk wordt gesanctioneerd, kunnen ondernemingen voormelde regels maar beter correct toepassen.

Fisconetplus, circulaire nr. 123, 27 november 2019

Klantenseminarie december 2019

Beste klanten,
Jullie kunnen nu inschrijven voor ons klantenseminarie van december2019. Dat gaat door op de volgende tijdstippen en locaties:

maandag 9 december 2019 van 16h tot 19h in Langdorp – Sparrenhof
woensdag 11 december 2019 van 16h tot 19h in Malle – Café De Trappisten
dinsdag 17 december 2019 van 16h tot 19h in Deurle – d’Ouwe Hoeve

Op de agenda staan onder meer:

de nieuwe invorderingsprocedure voor btw
de nieuwe regels voor het intracommunautaire goederenverkeer
praktijkgevallen over de nieuwe regels voor onroerende verhuur
andere belangrijke actua

Klik hier om in te schrijven.
Tot binnenkort.
Team De btw-lijn

Maandelijkse btw-teruggaaf vanaf 2020 mogelijk voor startende ondernemingen

Als voor een bepaalde aangifteperiode de aftrekbare btw de verschuldigde btw overtreft, wordt dat saldo in het voordeel van de btw-plichtige automatisch naar het volgende tijdvak (aangifteperiode) overgedragen (art. 47, 2de  lid Wbtw en art. 81, § 1 KB nr. 4). Dat bedrag wordt dan als een tegoed op de fiscus ingeschreven op de btw-rekening-courant van de btw-plichtige (waar het eventueel verrekend wordt met een andere nog openstaande btw-schuld).

Terugbetaling btw-tegoeden: normale regeling
In principe is voorzien dat deze tegoeden bij het einde van het kalenderjaar, op uitdrukkelijk verzoek van de btw-plichtige, terugbetaald worden binnen de drie maanden na het verstrijken van het kalenderjaar (art. 76, § 1, 1ste lid Wbtw). Maar de wet voorziet ook dat btw-tegoeden vroeger terugbetaald kunnen worden (art. 76, § 1, 3de lid Wbtw en art. 8, § 2 KB nr. 4). Die maatregel houdt in dat btw-plichtigen elk kwartaal hun btw-tegoed kunnen terugvragen (los van de bijzondere vergunning voor maandelijkse btw-teruggaaf), als dat tegoed minstens gelijk is aan:

245 euro voor zover het gaat om een tegoed na het laatste aangiftetijdvak (december of 4de kwartaal);
615 euro voor tegoeden van kwartaalindieners na het 1ste, 2de of 3de kwartaal;
1.485 euro voor tegoeden van maandindieners na het 1ste, 2de of 3de kwartaal.

De uitdrukkelijke aanvraag van de btw-plichtige voor de terugbetaling van de btw-tegoeden gebeurt door het daarvoor bestemde vak aan te kruisen op de periodieke btw-aangifte van:

elk kwartaal, als het om een kwartaalindiener gaat;
maart, juni, september en december, als het om een maandindiener gaat.

En in alle voornoemde gevallen van teruggaaf stelt de fiscus als voorwaarde voor de teruggaaf dat de btw-plichtige zijn periodieke aangifteverplichtingen is nagekomen.
Als hij om teruggaaf vraagt, krijgt de btw-plichtige in principe zijn btw-tegoed terugbetaald na een periode van drie maanden volgend op het kwartaal waarvoor de teruggaaf is gevraagd. In de praktijk gebeurt de terugbetaling in het begin van die derde maand.

Terugbetaling btw-tegoeden: bijzondere regeling
Omdat onder de gewone teruggaafregeling er meerdere maanden kunnen verstrijken tussen het moment dat het btw-tegoed enerzijds ontstaat en anderzijds aan de btw-plichtige wordt terugbetaald, en sommige btw-plichtigen door de aard van hun activiteiten zich in een vorm van ‘permanente’ toestand van btw-tegoed bevinden, is voorzien in een bijzondere procedure waarbij btw-tegoeden maandelijks terugbetaald worden.
Daartoe is uiteraard eerst en vooral vereist dat de btw-plichtige zijn btw-aangifte maandelijks indient. Verder moet zijn omzet voor minstens 30% bestaan uit specifiek omschreven handelingen (vrijstellingen wegens uitvoer of IC-leveringen, verlaagd tarief in de bouwsector, …) en moet hij tijdens het voorbije jaar een btw-tegoed van minstens 12.000 euro hebben opgebouwd. Als hij aan deze voorwaarden voldoet kan hij op zijn bevoegd btw-kantoor een vergunning vragen om zijn btw-tegoeden maandelijks terugbetaald te krijgen.

Versoepeling voor startende ondernemingen
Voor startende ondernemingen voorziet de wetgever vanaf 2020 in een versoepeling van de voorwaarden voor de maandelijkse teruggaaf van btw-tegoeden. Dergelijke ondernemingen beschikken vaak nog niet over een grote financiële basis en kunnen dan ook bepaalde liquiditeitsproblemen ondervinden. Bovendien komen zij niet in aanmerking voor de voormelde gunstregeling van maandelijkse teruggaaf, omdat zij nog geen btw-tegoed in een vorig jaar hebben opgebouwd.
Daarom breidt de wetgever de maandelijkse teruggaaf uit naar de btw-tegoeden van minstens 245 euro die voortkomen uit een tijdvak dat valt binnen de vierentwintig maanden die volgen op de datum van aanvang van de economische activiteit van de onderneming (artikel 81, § 2, 1ste lid, 4° KB nr. 4). Ze moeten dan wel hun btw-aangiften van het lopende jaar tijdig en langs elektronische weg ingediend hebben.
De fiscus behoudt zich wel het recht voor om de vergunning voor de maandelijkse teruggaaf voor starters tijdelijk of definitief in te trekken als:

ze hun vergunning verkregen hebben op grond van een onjuiste verklaring (wat zeer raar is want het KB voorziet voor starters niet dat zij een vergunning moeten aanvragen – artikel 81, § 5, 1ste lid KB nr. 4, waar de voorwaarde van een verklaring wordt opgelegd om de vergunning te bekomen, verwijst enkel naar de teruggaf ingevolge voormelde 30%-regel, niet naar de nieuwe teruggaafregeling voor starters);
ze hun btw-verplichtingen niet nakomen;
de fiscus vermoedt of bewijzen heeft dat de ingediende btw-aangiftes onjuistheden bevatten en het btw-tegoed daarom wordt ingehouden.

KB 29 augustus 2019, B.S. 5 september 2019

Verlenging commerciële nummerplaten

België kent twee soorten commerciële nummerplaten voor voertuigen:

Handelaarsplaten, die beginnen met de letter ‘Z’ (voor bromfietsen ‘SZ’;
Proefrittenplaten, die beginnen met de letters ‘ZZ’ (voor bromfietsen ‘SZZ’).

De commerciële nummerplaten zijn geldig voor een kalenderjaar (of indien minder tot 31 december). Handelaars die hun commerciële nummerplaten willen verlengen voor een jaar, moeten dit aanvragen tussen 1 oktober en 31 december (na deze periode is geen verlenging meer mogelijk en moet de handelaar de die nummerplaat laten schrappen via bpost). Die verlenging gebeurt door het btw-attest, af te leveren door het bevoegd btw-kantoor. Hou er rekening mee dat de kantoren van de fiscus vanaf 25 december gesloten zijn tot na Nieuwjaar.

Handelaarsplaten
Voor het verkrijgen van het btw-attest voor een aanvraag van een handelaarsplaat of de verlenging ervan, moet hetzelfde formulier worden gebruik (klik hier). Het ingevulde formulier kan met de post maar ook via mail verzonden worden naar het bevoegd btw-kantoor.
Let er ook op dat je bij een aanvraag voor hernieuwing van een of meer handelaarsplaten (dus voor elk gevraagd btw-attest) de kopies van de verkoopfacturen bijvoegt waaruit blijkt dat je op jaarbasis 12 voertuigen verkocht hebt aan eindgebruikers. Belangrijk is dat de fiscus nu eindelijk bevestigt dat ook de verkopen van voertuigen naar het buitenland (zoals uitvoer en intracommunautaire leveringen) meetellen om te bepalen of je minstens 12 voertuigen per jaar hebt verkocht (wij hebben hier vorig jaar over gemaild met de centrale diensten naar aanleiding van de weigering door sommige btw-controlekantoren die met dergelijke verkopen ten onrechte geen rekening wilden houden).
Is de aanvraag in orde, dan stuurt de fiscus het btw-attest rechtstreeks naar de DIV. Die bezorgt je dan per post de sticker (voor op de nummerplaat) samen met het nieuwe inschrijvingsbewijs.

Proefrittenplaten
Ook voor de jaarlijkse verlening van proefrittenplaten moeten btw-attesten worden uitgereikt. De procedure is dezelfde zoals voor handelaarsplaten (klik hier voor het formulier), met dit verschil dat er geen verantwoordingsstukken moeten worden toegevoegd.

FOD Financiën, bericht 4 september 2019​

Fiscus kon op papier ingediende btw-aangiften tijdelijk niet verwerken

De fiscus heeft tussen 17 juli en 22 augustus 2019 de op papier ingediende periodieke btw-aangiften niet kunnen verwerken omwille van een technisch probleem. Dat is ondertussen verholpen de al die aangiften zijn ondertussen opgenomen in de btw-rekening-courant van de btw-plichtige.
De fiscus zal alles in het werk stellen opdat de betrokken btw-plichtigen​ hiervan geen nadelige gevolgen zullen ondervinden. 
Tot daar de mededeling van de fiscus. Let dus goed op het uittreksel van de btw-rekening-courant en controleer dat er toch niet ten onrechte boetes zijn opgelegd waarvoor dan een verzoek tot ontheffing moet worden ingediend.

FOD Financiën, bericht 6 september 2019​